Leidse duurzaamheidsleningen uitgebreid

6 september 2024, 00:00

Wie een woning, Vereniging van Eigenaren (VvE), bedrijf, maatschappelijke organisatie of school wil verduurzamen, kan voor een lening terecht bij gemeente Leiden. Sinds deze zomer zijn de regelingen verruimd, zodat nog meer mensen hier gebruik van kunnen maken.

De gemeente had al leningen beschikbaar, maar die kunnen nu aangevraagd worden voor meer verduurzamingsmaatregelen dan voorheen. Zo is het nu mogelijk om benodigde werkzaamheden rondom de duurzame maatregelen mee te financieren. Bijvoorbeeld wanneer oude kozijnen vervangen moeten worden bij het plaatsen van HR++-glas, of het stucwerk na het isoleren van een dakkapel.

Energietransitie versnellen

De leningen worden verstrekt door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Het doel van de verruiming is om de energietransitie in Leiden nog verder te versnellen. De stad wil zo snel mogelijk energieneutraal zijn: evenveel energie schoon opwekken als er gebruikt wordt. De eerste stap is het isoleren van alle gebouwen in Leiden. Ook gaan we steeds minder gebruik maken van fossiele brandstoffen zoals aardgas.

“De gemeente wil iedereen in Leiden zoveel mogelijk helpen om mee te komen in de energietransitie,” zegt wethouder Yvonne van Delft (Energie): “De stap om te verduurzamen is heel logisch, maar niet iedereen heeft het geld daarvoor zomaar beschikbaar. Wij kunnen helpen die stap te zetten en daarmee halen we de doelen van de energietransitie eerder. Huiseigenaren en bedrijven profiteren ervan en de hele stad profiteert mee.”

Een duurzamer huis of bedrijf

Veel huiseigenaren willen hun huizen verduurzamen met bijvoorbeeld betere isolatie of zonnepanelen. Die investeringen leveren uiteindelijk geld op, maar moeten eerst wel betaald worden. De leningen die de gemeente aan particulieren verstrekt, liggen tussen de €2.500,- en €25.000,- tegen 1,7% rente. Zo kan iedereen direct aan de slag. Er is ook een lening voor grote en kleine VvE’s. Daarmee komt de gemeente tegemoet aan hun vraag naar een lening tegen gunstige voorwaarden.

Ondernemers konden de lening al gebruiken om duurzaam te bouwen of te vergroenen, maar nu mogen ze er ook een CO2-reducerend product voor het bedrijf mee aanschaffen, zoals een energiezuinige oven of een voertuig zonder uitstoot. Die leningen liggen tussen €10.000,- en €500.000,- tegen ongeveer 3% rente.

Meer informatie over de leningen en de voorwaarden is te vinden via www.leiden.nl/duurzaam.