Financiële impuls om verkeersveiligheid verder te verbeteren
Leiden groeit en dat is fijn. We bouwen veel nieuwe woningen en het aantal inwoners groeit. Onze historische stad is aantrekkelijk, en wordt goed bezocht. Al deze positieve ontwikkelingen zorgen ook voor meer verkeer. Daarom is in Leiden, maar ook in veel andere steden verkeersveiligheid de hoogste prioriteit. In de Kaderbrief 2025-2029 heeft het college extra geld gereserveerd om het verbeteren van de verkeersveiligheid in onze stad een extra impuls te geven.
Leiden voert veel projecten uit om de stad beter en veiliger te maken. Recent zijn onder meer de Lammenschansweg, de Posthofrotonde, Noordeinde en Haagweg/Blauwe Tramstraat aangepakt om veiligheidsknelpunten in het verkeer aan te pakken. Zoals aangegeven in de Verkeersveiligheidsmonitor 2024 gaan we daar onverminderd mee door. Ook blijven we inzetten op verkeerseducatie op scholen, fietslessen en maatregelen voor gedragsbeïnvloeding. Maar zoals de monitor ook aangaf, is er meer nodig om het groeiend aantal verkeersdeelnemers in de juiste banen te leiden. Daarom heeft het college bij de kaderbrief middelen gereserveerd voor een Impuls Verkeersveiligheid. Dankzij deze extra financiële impuls komen meer oplossingen sneller tot uitvoering.
De volgende maatregelen worden mogelijk dankzij de Impuls Verkeersveiligheid
- Alle aandachtslocaties uit de Verkeersveiligheidsmonitor kunnen worden aangepakt dankzij extra investeringsgeld. Zo wordt op dit moment de kruising Wassenaarseweg/Sandifortdreef heringericht en is het project voor de aanpassingen aan de Stevenshofdreef/Ommedijkseweg gestart.
- We vergroten de verkeersveiligheid voor fietsers, dankzij extra geld voor fietsprojecten.
- Uitbreiding van de handhavingsbevoegdheid. Er is meer inzet voor de nieuwe bevoegdheden van onze boa’s om ook op fietsverlichting te controleren en op de aanpak van telefoongebruik op de fiets.
- Extra beleidsondersteuning en expertise op verkeersveiligheid.
- Meer en structureel geld naar verkeersveiligheidsmaatregelen op wijkniveau.
- Versnellen van de aanpak Verkeersveilige Schoolomgevingen.
Snelheid en gedrag
Binnenkort komt het college van burgemeester en wethouders met een voorstel om op meer dan 80 procent van de wegen een snelheid van 30 km/uur of lager in te voeren. Daarnaast zet Leiden in op kennis en gedrag. Zo vergroten en verbreden we de inzet van de gedragscampagnes, zoals Onze Scholen Zijn Weer Begonnen, BOB en MONO. In 2025 versterken we deze boodschap met een Leidse verkeersveiligheidscampagne. Ook dat hoort bij de Impuls Verkeersveiligheid.
Samen voor verkeersveiligheid
Wethouder Ashley North (Klimaat, Mobiliteit en Financiën): “Dankzij deze financiële impuls kunnen we meer en bovenal sneller investeren in veilige fietspaden, looproutes en straten. Daar zijn we nu al volop mee bezig maar toch zien we ondanks al onze inspanningen eenzelfde ontwikkeling als in vrijwel alle steden: een toename van het aantal incidenten. Een pijnlijke doorn in mijn oog. Als gemeente blijven we onverminderd doorwerken aan een verkeersveilig Leiden. Deze Impuls Verkeersveiligheid gaat daar zeker bij helpen. Tegelijk vraagt het college ook om samenwerking. We hebben iedereen nodig om het verkeer veiliger te maken. Omwonenden, die dagelijks zien hoe het verkeer zich gedraagt en waar het dreigt mis te gaan. Professionele bestuurders, zoals buschauffeurs en vuilnismannen, die elk straatje als hun broekzak kennen. En natuurlijk: weggebruikers die zich verantwoordelijk willen gedragen. Samen zijn we het verkeer. En samen maken we het verkeer veilig.”
Het college heeft in de Kaderbrief de middelen gereserveerd voor de Impuls Verkeersveiligheid. In juni bespreekt de raad de voorstellen, in juli volgt de besluitvorming.