Verhuizen naar Leiden vanuit het buitenland

Verhuist u vanuit het buitenland naar Leiden? En komt u hier langer dan 4 maanden wonen? Dan moet u zich persoonlijk komen inschrijven bij de gemeente Leiden. Dit is wettelijk verplicht, ook als u al eerder bij een Nederlandse gemeente ingeschreven hebt gestaan.

Dit geldt ook voor de Nederlanders uit de landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius. 

Zorg dat u binnen 5 werkdagen na uw verhuizing een afspraak hebt om u in te laten schrijven. Hebt u een adres gevonden waar u gaat wonen in Leiden? Maak dan van tevoren alvast een afspraak met de gemeente om naar de balie te komen. 

Voorwaarden  

  • U woont het komend half jaar minimaal 4 maanden in Nederland en u gaat in Leiden wonen. 
  • U hebt een geldige verblijfsvergunning of u hebt de nationaliteit van een land uit de Europese Economische Ruimte of Zwitserland. 
  • U moet zelf voor de afspraak naar de balie komen. 
  • Verhuizen er gezinsleden mee? Bijvoorbeeld een partner of kinderen? Dan moeten zij ook meekomen naar de afspraak. 

Verhuizen vanuit Caribisch Nederland

Verhuist u naar Leiden vanuit de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten, of de bijzondere gemeenten Bonaire, Sint Eustatius of Saba? Dan moet u een verhuisbericht laten zien aan de gemeente Leiden. Dit is een bewijs van uitschrijving uit dit land of deze bijzondere gemeente. Hierin staat dat u naar Nederland verhuist. 

Afspraak maken 

Neem de volgende documenten mee naar uw afspraak met de gemeente Leiden: 

  • geldig identiteitsbewijs 
  • een kopie van uw koop- of huurcontract op uw naam 
  • Gaat u bij iemand inwonen? Neem dan het ingevulde formulier mee met de schriftelijke toestemming inwoning van de hoofdbewoner van uw woonadres in Leiden en een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs. 
  • Gaat u voor het eerst in Nederland wonen? Neem dan ook een geboorteakte, huwelijksakte, een echtscheidingsakte of een akte als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden (als dit voor u geldt). U moet deze akte misschien laten legaliseren
  • bewijs van uitschrijving (dit hebt u alleen nodig als u uit de landen Aruba, Curaçao of Sint Maarten of de bijzondere gemeenten Bonaire, Sint Eustatius of Saba komt). 

Na het invullen van het formulier krijgt u een e-mail met daarin een link. Daarmee kunt u online een afspraak plannen. 

Vul het formulier hieronder in: 

Kosten 

U (opnieuw) inschrijven in Nederland is gratis.  

Hoelang duurt het? 

Afhankelijk van uw situatie duurt het minimaal 5 werkdagen voordat uw inschrijving is verwerkt. 

Hebt u nog vragen? Bel dan: 14 071 of +31 71 51 65 165 (vanuit het buitenland). 

Meer informatie 

Hebt u een verhuizing doorgegeven? Dan controleert de gemeente de nieuwe gegevens om fouten en adresfraude te voorkomen. Wilt u controleren op welk adres u ingeschreven staat? Dat kan met  DigiD op MijnOverheid. 

Basisregistratie Personen (BRP) 

Uw nieuwe adresgegevens worden in de Basisregistratie Personen (BRP) ingeschreven. Hierin worden algemene persoonsgegevens opgeslagen. Deze gegevens gebruikt de overheid. 

Adresonderzoek 

Staat iemand onterecht op uw adres ingeschreven? De gemeente kan een adresonderzoek doen. U kunt online een adresonderzoek aanvragen of bel 14 071. 

Briefadres 

Hebt u geen vaste woonplaats of verblijfplaats? Of woont of verblijft u in een instelling? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden worden ingeschreven op een briefadres in de gemeente Leiden. Lees meer bij Briefadres.   

Volgens de wet BRP (basisregistratie personen) moet de gemeente u inschrijven op het adres waar u woont of verblijft. Ook als uw verblijfplaats officieel geen woonfunctie heeft. De inschrijving betekent niet dat u ook toestemming hebt om er te wonen. Of een adres wel of geen woonfunctie heeft, staat in het bestemmingsplan.  De wet BRP verplicht de gemeente om u in te schrijven op de plek waar u echt woont of verblijft. In geval van een noodsituatie, bijvoorbeeld een brand, kan het van levensbelang zijn dat de brandweer weet of er mensen in het gebouw wonen. Die informatie haalt de brandweer (en andere hulpdiensten) uit het BRP.

Het college van burgemeester en wethouders moet volgens de wet in dit geval maatregelen treffen. In juridische termen heet dit ‘de beginselplicht tot handhaving’. Het college kan bijvoorbeeld een dwangsom opleggen. U moet dan binnen een gestelde termijn verhuizen. Doet u dat niet, dan moet u een dwangsom betalen. Ook kan de gemeente de illegale woning ontruimen. De kosten voor de ontruiming zijn dan voor uw rekening. Ook als u, als bewoner van het pand zonder woonfunctie, (nog) geen vervangende woonruimte hebt gevonden, kan de gemeente het pand ontruimen. 

Sociaal Wijkteam 

Hebt u vragen of zorgen over uw financiën of woonsituatie? Neem dan contact op met het Sociaal Wijkteam. 

Bent u in nieuw in Nederland en wilt u meer informatie over Nederlander worden, inburgeren en de Nederlandse taal leren? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid.  Op de website Work in NL  staat informatie over werken en wonen in Nederland.