Verhuizen naar Nederland (u was al eerder ingeschreven in Nederland)

Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Nederland, of bent u uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP)? En komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich persoonlijk herinschrijven bij de gemeente Leiden. Dit is wettelijk verplicht.

Iedereen die al ingeschreven heeft gestaan bij een Nederlandse gemeente en langer dan 4 maanden in Nederland gaat wonen, moet zich opnieuw inschrijven. Dit geldt ook voor de Nederlanders uit de landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

Als u wel een burgerservicenummer (BSN) hebt, maar nog niet in Nederland hebt gewoond, moet u een afspraak 'Eerste inschrijving' maken.

Voorwaarden

• U hebt eerder bij een Nederlandse gemeente ingeschreven gestaan.
  • U woont het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland en het adres waar u nu woont, is in Leiden.
  • U hebt een geldige verblijfsvergunning, of u hebt de nationaliteit van een land uit de Europese Economische Ruimte of Zwitserland.
  • U moet zelf voor de afspraak naar de balie komen
  • Verhuizen er gezinsleden mee? Bijvoorbeeld een partner, of kinderen? Dan moeten zij ook een afspraak maken om zich opnieuw in te schrijven. Hebben zij niet eerder ingeschreven gestaan in Nederland? Dan moeten zij een afspraak maken voor een eerste inschrijving.