Hebt u een plan of idee?

Een stad maak je samen. Doet en denkt u mee? Dat kan op verschillende manieren. U kunt natuurlijk reageren op de plannen van de gemeente, maar u kunt ook zélf met plannen aan de slag gaan. Daar helpt de gemeente u graag bij.

Wilt u weten hoe de gemeente kan helpen?

• De gemeente Leiden moedigt bewoners aan met ideeën te komen en die uit te voeren. U kunt daarvoor gebruikmaken van verschillende regelingen, zoals bijvoorbeeld Samen aan de slag of de verschillende subsidies.
  • Hebt u een plan of idee en wilt u weten op welke manier de gemeente u hierbij kan helpen? Laat ons dat weten via het contactformulier. We brengen u graag in contact met de juiste wijkregisseur, afdeling of partners in de stad om uw plan verder te brengen.
  • Nadat we uw formulier hebben ontvangen, nemen we contact met u op, bespreken uw plan en kijken we samen hoe de gemeente met uw idee om kan gaan.  De gemeente beoordeelt of en hoe de gemeente u bij uw plan kan helpen.
  • Kan de gemeente u niet kan helpen bij uw plan of idee? Bijvoorbeeld omdat uw plan niet past bij het beleid van de gemeente of als er niet voldoende draagvlak is voor uw plan? Dan laten we u dat weten.

Gemeenteraad vragen om hulp

Als u dat wil, kan de gemeente u daarna helpen om uw plan of idee bij de gemeenteraad in te dienen. Meer hierover leest u in hoofdstuk 5 van de participatie- en inspraakverordening. Een plan of idee van inwoners van Leiden wordt hier ‘burgerinitiatief’ genoemd.

Meer weten over de achtergronden? In de Participatie- en Inspraakverordening staan de afspraken die met de stad en de gemeenteraad zijn gemaakt over inspraak en participatie.