Zero-emissiezone

Vanaf 1 januari 2025 mogen voertuigen voor goederenvervoer de binnenstad van Leiden alleen nog in als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Dit gebied noemen we de zero-emissiezone. Hiermee vervalt de milieuzone voor vrachtverkeer. Tot 2030 geldt een overgangsregeling en zijn er vrijstellingen en ontheffingen. Op deze pagina en de pagina’s die daarbij horen, vindt u informatie over hoe u uw bedrijf goed kunt voorbereiden op Zero Emissie Stadslogistiek (ZES).

Wat is de zero-emissiezone?

De zero-emissiezone is een gebied waar zakelijke bestel- en vrachtauto’s alleen mogen inrijden als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Dit betekent dus dat bestel- en vrachtauto’s op diesel, benzine, LPG of biodiesel niet de zero-emissiezone in mogen. U mag er wel in als u met een batterij-elektrisch of waterstof-elektrisch voertuig rijdt. Het doel van deze zone is de leefbaarheid en luchtkwaliteit in de binnenstad verbeteren, zodat het er prettig wonen en winkelen is.

Waar is de zero-emissiezone in Leiden?

De zero-emissiezone bestaat uit de historische binnenstad binnen de singels en het Stationspleingebied. Let op: de zero-emissiezone geldt niet voor de Stationspleintunnel onder het Stationsplein, die onderdeel is van de ringweg.

Wat betekent dit voor u als ondernemer?

Om de overstap voor ondernemers haalbaar te maken, geldt voor een paar voertuigcategorieën een overgangsregeling. Ook zijn er vrijstellingen en ontheffingen afgesproken. Er zijn verschillende manieren om uw bedrijf zo goed mogelijk voor te bereiden op de zero-emissiezone:

  • Bekijk het stappenplan voor alle mogelijkheden. Hier vindt u bijvoorbeeld de kentekencheck en meer informatie over elektrisch vervoer en laden.
  • Maak gebruik van de hulp en advies die u kunt krijgen bij de overstap naar schoon vervoer. Plan bijvoorbeeld een gratis gesprek met een logistiek adviseur of probeer levering via een hub.

Veelgestelde vragen

Nederland probeert in 2030 de CO2-uitstoot met 49% terug te dringen om de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen. Leiden omarmt dit doel. In Leiden komt een derde van de uitstoot van roet van vrachtvervoer. Een manier om hier iets aan te doen, is inzetten op Zero Emissie Stadsdistributie (ZES): bevoorraden zonder uitstoot door vracht- en bestelverkeer. Hiermee zorgen we voor schonere lucht, minder vervoersbewegingen en blijft de binnenstad goed bereikbaar. Leiden wil stap voor stap meer ruimte maken voor een leefbare, groene en economisch gezonde binnenstad.

Voor de gemeente gelden precies dezelfde spelregels als voor ondernemers, dezelfde verplichtingen en dezelfde ontheffingen. Het gemeentelijk wagenpark voldoet aan de regels die op 1 januari 2025 gelden. De gemeente heeft een voorbeeldfunctie om de stad leefbaar en schoon te houden. En we zetten zelf ook stappen om de eigen bedrijfsvoering duurzamer te maken.

  • Zero-emissie stadsdistributie is onderdeel van de inkoopvoorwaarden en aanbestedingen.
  • Het contract voor de gemeentelijke afvalinzameling gaat uit van zero-emissie en circulair.
  • Waar mogelijk worden gemeentelijke voertuigen vervangen door elektrische voertuigen volgens de landelijke regelgeving en we kijken naar het rijden van minder ritten.
  • Alle veegwagens van de gemeente Leiden zijn al elektrisch.
  • Alle bladblazers zijn elektrisch.
  • De gemeente stimuleert in overleg met haar partners dat bouwlogistiek zoveel mogelijk zero-emissie is.

Leiden heeft in 2019 de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek ondertekend. Samen met meer dan 40 andere gemeentes zijn we ‘op weg naar zes’.

Eind 2020 hebben de gemeente Leiden en zeven brancheorganisaties het Convenant Stedelijke Distributie 071 ondertekend. In het convenant zijn zowel grote als kleine bedrijven en zzp’ers vertegenwoordigd. De volgende organisaties hebben samen met de gemeente Leiden het Convenant Stedelijke Distributie071 ondertekend. Zij geven daarmee aan dat zij de invoering van de zero-emissiezone ondersteunen:

  • Centrummanagement Leiden
  • Evofenedex
  • TLN
  • Ondernemend Leiden
  • Techniek Nederland
  • VNO-NCW Rijnland
  • Horeca Nederland afdeling Leiden

Ja, de effecten van de invoering van de zero-emissiezone zijn berekend door het bureau Arcadis. De invloed op de luchtkwaliteit is aanzienlijk. In de eindsituatie in 2030, als de overgangsperiode voorbij is en de zone volledig functioneert, worden er naar verwachting gemiddeld 36.000 uitstootvrije kilometers gereden met een besparing van gemiddeld 2500 ton CO2 -uitstoot op jaarbasis (exclusief weekenddagen). Een gemiddelde boom neemt 25 kilo CO2 per jaar op. Deze besparing staat dus gelijk aan de CO2 -opname van ongeveer 100.000 bomen per jaar. Dat is meer dan we op dit moment aan bomen in de openbare ruimte hebben staan (72.151 in eigendom van de gemeente). Naast een vermindering van stikstof en fijnstof zorgt de invoering van de zero-emissiezone voor minder geluidsoverlast. Ook zal door de nadruk op efficiënte (gebundelde) stadsdistributie meer ruimte in de stad komen voor de fietser, voetganger en het groen.

Meer informatie

Contact

Voor vragen kunt u contact opnemen met de gemeente via het contactformulier of bel 14 071.

Nieuws

31 juli stopt de waarschuwingsperiode zero-emissiezone Leiden

Vanaf vrijdag 1 augustus kunnen bestel- of vrachtauto's die geen toegang hebben een boete krijgen.

Nieuwe bestel- en vrachtauto’s op fossiele brandstof mogen de binnenstad niet in

Wilt u uw bestel- of vrachtauto vervangen? Bekijk dan goed de toelatingsregels voor de zero-emissiezone.

Afspraken zero-emissiezones vastgelegd in uitvoeringsagenda

Wethouders, brancheorganisaties en staatssecretaris Jansen hebben vandaag hun handtekening onder de uitvoeringsagenda gezet. Hierin zijn de afspraken over de zero-emissiezone vastgelegd.

Duidelijkheid over overgangsregeling in zero-emissiegemeenten

De afgelopen periode hebben de ZES gemeenten gesprekken gevoerd met de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over aanscherpingen in de overgangsregeling. Daarover is nu duidelijkheid.

Deelproject(en):

Hulp bij de overstap naar zero-emissie stadslogistiek

Wilt u als ondernemer in 2025 klaar zijn voor de zero emissiezone? Kijk welke hulp en advies u hierbij kunt krijgen. 

Stappenplan naar zero-emissie

Vanaf 2025 mogen alleen schone vervoersmiddelen voor goederenvervoer de binnenstad en het Stationspleingebied van Leiden in. Hoe bereidt u uw bedrijf zo goed mogelijk voor op de zero-emissiezone?