Volgende stap voor invoering zero-emissiezone

2 juli 2024

Vanaf 1 januari 2025 krijgt Leiden als één van de 29 gemeenten in Nederland een zero- emissiezone voor vracht- en bestelvervoer en mogen alleen schone vervoersmiddelen voor goederenvervoer de binnenstad en het Stationspleingebied van Leiden in.

Stap voor stap

Om te zorgen dat iedere ondernemer mee kan doen, voeren we de zone niet in één keer volledig in maar stap voor stap. Er is een overgangsperiode ingesteld tot 2030 en zijn er veel verschillende ontheffingen mogelijk. Zo zijn er bijvoorbeeld dag ontheffingen, een ontheffing vanwege lange levertijd van een elektrisch voertuig of een ontheffing op basis van de hardheidsclausule bij dreigend faillissement of bijzondere omstandigheden. Voor ondernemers met vragen of zorgen over de invoering, is het handige ‘vragen en feiten’ document beschikbaar.

Verkeersbesluit

Om de invoering van de zero- emissiezone goed te organiseren, heeft het college van burgemeester en wethouders een verkeersbesluit genomen en het ontheffingenbeleid vastgesteld. Het verkeersbesluit is in Leiden genomen met de voorwaarde dat een leerjaar wordt ingesteld met een leergroep vanuit ondernemers. Deze leergroep zal de aanvragen door ondernemers op basis van economische en bijzondere omstandigheden bewaken, om te zorgen dat geen ondernemer onterecht meer nadelen ondervindt dan een ander. Met het verkeersbesluit worden de grenzen van de zero-emissiezone aangegeven, is duidelijk welke regels er gelden binnen de zone en waar de borden in de stad geplaatst worden om de zone aan te geven. Het verkeersbesluit, collegebesluit en ontheffingenbeleid is vanaf 3 juli te vinden in het Gemeenteblad op www.overheid.nl, staat in de Stadskrant van donderdag 4 juli en ligt tot en met 14 augustus ter inzage in het Stadskantoor (Bargelaan 190, Leiden).

Ontheffing aanvragen

Het ‘Zero emissieloket’ handelt aanvragen voor ontheffingen uit Leiden en de rest van de zero-emissie gemeenten in Nederland af. Zo gelden voor ondernemers overal in Nederland dezelfde spelregels rondom zero-emissie en kan in één aanvraag voor meerdere gemeenten de ontheffing worden aangevraagd. Een ontheffing is vanaf 1 juli aan te vragen via www.rdw.nl/ontheffing-zero-emissie. Ondanks de verleende machtiging aan het landelijk ‘Zero emissieloket’ kan de gemeente nog altijd zelf maatwerk leveren voor zeer uitzonderlijke, individuele gevallen.

Lees voor meer informatie dit persbericht.

Langer doorrijden met rijbewijs B

Ondernemers die vóór 1 oktober 2023 hebben geïnvesteerd in een zero-emissie bedrijfsvoertuig met een toegestane maximum massa van 3.501 tot en met 4.250 kilogram mogen deze ook na 1 juli blijven besturen met alleen rijbewijs B.

Kijk meer informatie op de website van Opwegnaarzes.