Toekomstplan Prinsessenbuurt

15 juli 2024

Dit voorjaar heeft de gemeenteraad de belangrijkste punten van het nieuwe toekomstplan voor de Prinsessenbuurt vastgesteld. Deze zijn verwerkt in de Nota van Uitgangspunten. Op DoeMee kunt u deze teruglezen.

De belangrijkste punten zijn:

• Er mogen maximaal 425 woningen gebouwd worden.
  • De woningen zijn een mix van koop- en huurwoningen.
  • Minimaal 50% van alle woningen zijn sociale huurwoningen.
  • De bouwhoogte ligt tussen 3 en 7 verdiepingen.

Woningbouwvereniging De Sleutels heeft dit voorjaar besloten alle bestaande 141 woningen te willen slopen. De huurders zijn hierover geïnformeerd.

Wat gaat er nog gebeuren?

De Sleutels werkt nu aan een sociaal plan. Met dit plan willen zij hun huurders zo goed mogelijk helpen aan een vervangende woning. De meerderheid van de huurders moeten instemmen met het plan. Dit is nodig om het plan vervolgens door de gemeente Leiden te laten goedkeuren (kennisnemingsbesluit). Het besluit zal naar verwachting genomen worden begin 2025. Daarna wordt het nieuwbouwplan voor de Prinsessenbuurt verder uitgewerkt. De Sleutels en ontwikkelaar BPD zullen hierover informatieavonden organiseren.

De Leidse gemeenteraad neemt op basis van dit nieuwbouwplan een definitief besluit. Pas daarna start de sloop en nieuwbouw in 2027. De oplevering van de woningen staat gepland voor 2029/2030.

Voor alle informatie over het project Prinsessenbuurt kunt u kijken op DoeMee. Wilt u op de hoogte blijven van dit project? Dan kunt u zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief (Leiden Noord) van de gemeente Leiden.

Heeft u vragen? Bel dan met de gemeente Leiden op 14 071 – keuze 4. van zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 7.00 uur. U kunt ook het contactformulier gebruiken om uw vraag te stellen.