Ministerie en gemeenten maken afspraken over het duurzamer maken van VvE’s

27 juni 2024

Er zijn landelijke afspraken gemaakt door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en verschillende gemeenten om Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) te helpen duurzamer te worden. De gemeente Leiden doet mee aan deze samenwerking. In Leiden en andere grote steden zijn veel huizen onderdeel van een VvE. In Leiden gaat het om 41% van alle woningen. Als mensen hun huizen duurzamer willen maken binnen een VvE, komen ze vaak problemen tegen. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en gemeenten zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en nog een aantal andere steden werken samen om deze problemen op te lossen.

Met de afspraken laat het ministerie en de gemeenten zien dat ze elkaar nodig hebben om VvE’s goed te kunnen helpen. Het Rijk helpt met geld en wetten. En de gemeenten helpen met hun kennis van de wijken en het geven van advies. Ze willen samen de volgende punten verbeteren:

1.          Betere mogelijkheden om geld te lenen, ook voor eigenaren met weinig geld;

2.          Het makkelijker maken van beslissingen en het versterken van het VvE-bestuur;

3.          Onafhankelijk en deskundig advies over het duurzamer maken van huizen;

4.          Betere manieren om appartementen natuurvriendelijk te isoleren.

Vroeger moesten VvE’s meer rente betalen voor een lening bij het Nationaal Warmtefonds dan mensen met een eengezinswoning en een inkomen tot €60.000,-. Vorig jaar heeft de minister deze rente met 1,5% verlaagd.