Jaarrapportage Energietransitie 2023

22 juli 2024

Het college van burgemeester en wethouders heeft de Jaarrapportage Energietransitie 2023 (pdf, 6 MB) vastgesteld. Deze is samen met een begeleidende brief naar de gemeenteraad gestuurd. In de rapportage staan de uitgevoerde activiteiten van het afgelopen jaar beschreven.

De jaarrapportage laat zien dat we goed op weg zijn om onze doelen in 2030 te halen. Deze zijn bedoeld om de uitstoot van Koolstofdioxide (CO2) te verminderen. CO2 is een broeikasgas en zorgt ervoor dat de temperatuur op de aarde stijgt.

Belangrijke momenten van het afgelopen jaar

1. Isolatie en Besparing: We hebben het isolatieoffensief vastgesteld. Dat betekent dat we extra middelen inzetten om woningen beter te isoleren. Dat doen we in buurten waar de bewoners dit het hardst nodig hebben. Hiermee bestrijden we energiearmoede. Er is energiearmoede als een huishouden met een laag inkomen een hoge energierekening of een slecht geïsoleerde woning  heeft.
  2. Warmtetransitie: er is een plan voor de warmtetransitie vastgesteld. Dit betekent grote vooruitgang in verschillende wijken:
    1. In Meerburg is een startnotitie vastgesteld. We werken nu aan een Wijkuitvoeringsplan (WUP).
    1. In de Stevenshof is een plan gemaakt voor het stoppen van kookgas.
    1. Op het Waardeiland zijn er met het bewonerscollectief mooie stappen gezet. Binnenkort volgt een startnotitie.
    1. In Merenwijk werken we samen met DEM en Tegengas aan verduurzaming.
    1. In Zuidwest zijn we met corporaties bezig met plannen voor de aanleg van een warmtenet.
  3. Wijkinitiatieven: er zijn steeds meer wijkacties in de stad. Energiek Leiden en de Energiefixers hebben steeds meer invloed op de stad met hun acties.
  4. Infrastructuur en Bronnen: om in de regio verdere stappen te maken is het nodig om het juiste netwerk aan te leggen en energiebronnen te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door de aanleg van een lokaal warmtenet ( Warmtelinq+) of het onderzoeken van geothermie samen met buurgemeenten.
  5. Burgerberaad: het burgerberaad van 2023 heeft goede adviezen gegeven. Hun adviezen steunen vooral de gekozen route van de gemeente Leiden.

Resultaten

• Er is een daling in CO2-uitstoot.
  • Er is een daling in energieverbruik in de wijken.
  • Er is een stijging van duurzame energie. Vooral door het gebruik van meer zonnepanelen.

De grootste uitdaging is nu het regelen van genoeg aansluitingen op het warmtenet. Het doel tot 2030 is om elk jaar ongeveer 1.500 nieuwe aansluitingen te maken.

Afhankelijkheid van de Rijksoverheid

Om onze doelen in 2030 te behalen hebben we het Rijk (landelijke overheid) nodig. Het Rijk steunt on met bijvoorbeeld geld. Daar kan de gemeente Leiden woningen mee isoleren. Het is ook belangrijk dat de gemeente invloed heeft om de warmtetransitie te versnellen. We blijven het Rijk vragen om ons te helpen.

Met alle inzet en samenwerkingen werken we aan een duurzame toekomst voor onze stad.