Burgerberaad Energietransitie presenteert 29 adviezen

12 december 2023, 15:34

Op zaterdag 9 december presenteerde het Burgerberaad Energietransitie haar 29 adviezen aan wethouder Yvonne van Delft (Energie) en plaatsvervangend voorzitter van de Raad, Antje Jordan. 24 daarvan zijn met een meerderheid aangenomen. De adviezen zijn het resultaat van 5 hele zaterdagen brainstormen, ontdekken en discussiëren in het stadhuis, door zo’n 100 bevlogen Leidenaren.

Yvonne van Delft: ‘Ik ben ontzettend benieuwd wat er uitgekomen is, we gaan het goed bestuderen. Dan geven we er een advies over en dan gaat het naar Antje en haar 38 collega’s.’

Antje: ‘Ik verheug me hier al op sinds we het er 3 jaar geleden over hadden dat een Burgerberaad een mogelijkheid zou zijn. We hopen op concrete adviezen waarmee we aan de slag kunnen. We gaan echt kijken of we deze periode zichtbaar dingen kunnen doen in de stad!’

De adviezen worden binnenkort door het college voorzien van advies op het vlak van realiteit, haalbaarheid en de aansluiting ervan op de gemeentelijke plannen. De adviezen gaan daarna naar de Gemeenteraad die er uiteindelijk een beslissing over neemt.

De adviezen zijn te lezen in het document Duurzame Leefomgeving, Adviezen Burgerberaad. Ook is er weer een online magazine gemaakt. Daarin leest u terug hoe er in de afgelopen maanden druk gebrainstormd en gediscussieerd is en hoe de adviezen uiteindelijk tot stand zijn gekomen.