450 jaar Leidens Ontzet: bekijk Ramazzotti online

3 oktober 2024, 00:00

Een van de historische schatten in het archief van Erfgoed Leiden en Omstreken is de collectie Ramazzotti. Deze bestaat uit bijna zestig archiefstukken uit de tijd dat Leiden belegerd werd door de Spanjaarden (1572-1574).

Op 24 september presenteerde gemeentearchivaris Cor de Graaf de collectie. Dit gebeurde in het bijzijn van de betrokken vrijwilligers en de nieuwe burgemeester Peter Heijkoop.

Collectie Ramazzotti

Van agenda’s voor vergaderingen tot rekeningen voor het omsmelten van kerkzilver om er munten van te slaan. Al lezend krijgt u een beeld van waar de bestuurders en militaire leiders zich mee bezig hielden. De collectie heeft de bijzondere naam te danken aan de Italiaanse antiquair Giovanni Ramazzotti. Via hem kwamen de documenten in 1957 in het bezit van het Leids archief.

Bekijk online

Van de archiefstukken zijn scans, transcripties en samenvattingen gemaakt. Hierdoor zijn de stukken vanaf nu voor iedereen toegankelijk. Bekijk ze in de online schatkamer van Erfgoed Leiden via www.erfgoedleiden.nl/ramazzotti.