Leerlingenvervoer

Kan uw kind niet zelfstandig naar school reizen? Bijvoorbeeld door een ziekte of handicap? Of is de school ver weg? Dan kunt u leerlingenvervoer aanvragen. De gemeente beslist of u leerlingenvervoer krijgt.

Leerlingenvervoer is meestal een vergoeding voor eigen vervoer of openbaar vervoer. Soms is het vervoer met een taxi of met aangepast vervoer (taxibus).

Voorwaarden

  • Uw kind volgt onderwijs aan een bijzondere basisschool, een speciale basisschool, een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs. Of uw kind kan door een handicap alleen met aangepast vervoer naar school.
  • De afstand tussen het woonadres van uw kind en de school is meer dan 6 kilometer. Gebruik de kortste route van de ANWB-routeplanner.

Gaat uw kind naar een mytylschool (voor kinderen met een lichamelijke beperking)? Of naar een tyltylschool (voor kinderen met een meervoudige beperking)? Of gaat uw kind alleen om medische redenen naar een speciale school? Dan mag de afstand tussen het woonadres en de school minder dan 6 kilometer zijn.

Vormen van vervoer

Voor de volgende vormen van vervoer kunt u een aanvraag doen:

  • Vergoeding voor openbaar vervoer
  • Vergoeding voor openbaar vervoer met begeleiding
  • Vergoeding voor eigen vervoer (kilometervergoeding)
  • Taxivervoer. De gemeente regelt aangepast vervoer voor uw kind.

Een combinatie van verschillende vergoedingen is mogelijk. Welke vorm u krijgt, hangt af van uw situatie.

Gaat uw kind in een rolstoel mee met de taxibus?

Dan is het belangrijk dat de rolstoel ISO-gecertificeerd is. Een gecertificeerde rolstoel herkent u aan de sticker met een haaksymbool. Heeft de rolstoel van uw kind deze sticker niet? Dan kan uw kind niet mee met een taxibus.

Hebt u vragen over de certificering? Neem dan contact op met de leverancier van de rolstoel.

Aanvragen

U hebt DigiD nodig om leerlingenvervoer aan te vragen.

Storing: er wordt geen ontvangstbevestiging verstuurd als u een formulier invult

Door een storing wordt er op dit moment niet meteen een ontvangstbevestiging verstuurd als u een formulier invult. Als de storing is opgelost ontvangt u alsnog een ontvangstbevestiging.

Update: 17.15 uur, 07-10-2024.

Voor het eerst leerlingenvervoer aanvragen

Vraagt u voor het eerst leerlingenvervoer aan? Dat kunt u op elk moment in het jaar doen.

Leerlingenvervoer verlengen

Maakt u al gebruik van leerlingenvervoer? En wilt u dat ook voor het volgende schooljaar? Doe dan voor 1 juni een nieuwe aanvraag. U krijgt hierover een herinneringsbrief aan het einde van het schooljaar. Stuur bij uw aanvraag ook alle gevraagde documenten mee.

Wat gebeurt er als u niet op tijd verlengt?

Vraagt u na 1 juni de verlenging van het leerlingenvervoer aan? En maakt uw kind gebruik van aangepast vervoer? Dan kan uw kind misschien niet meteen aan het begin van het nieuwe schooljaar mee met het aangepast vervoer.

Welke documenten hebt u bij de aanvraag nodig?

Bij de aanvraag kunnen de volgende documenten gevraagd worden:

  • Werkgeversverklaring van beide ouders of verzorgers van het kind, op officieel papier van de werkgever.
  • Overzicht van werktijden van beide ouders of het verzorgers van kind, op officieel papier van de werkgever.

Kunt u geen online aanvraag doen?

Ga dan voor hulp naar het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek. De hulp is gratis. Ook als u geen lid bent van de bibliotheek. U hoeft er geen afspraak voor te maken.

Hoelang duurt het?

U krijgt binnen 8 weken een mail van de gemeente waarin staat of u leerlingenvervoer of een vergoeding voor leerlingenvervoer krijgt. In speciale gevallen verlengt de gemeente de reactietermijn met 4 weken. Daar krijgt u dan bericht van.

Veelgestelde vragen

Hebt u vragen over de aanvraag? Of over de beslissing die u daarover krijgt? Forseti voert namens de gemeente het leerlingenvervoer uit. Stuur een e-mail naar Forseti: leiden.llv@forseti.nl of bel: 073 – 760 19 90 op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 – 12.30 uur.

Hebt u uw aanvraag gedaan? Dan krijgt u hiervan direct per e-mail een bevestiging. Uw aanvraag is dan goed ingediend. Hebben we voor uw aanvraag aanvullende bijlagen nodig? Dan laten we u dat per e-mail of telefonisch weten. U hoeft hierover dus zelf geen contact met ons op te nemen.

Hebben we voor uw aanvraag aanvullende bijlagen nodig? Dan laten we u dat per e-mail of telefonisch weten. U hoeft hierover dus zelf geen contact met ons op te nemen.

Veranderen de vaste schooldagen of schooltijden van uw kind? Geef dit dan per e-mail door aan de afdeling Leerlingenvervoer: leiden.llv@forseti.nl. De vervoerder heeft minimaal 5 werkdagen nodig om wijzigingen door te voeren in de planning. Geef de wijzigingen dus op tijd door. Beschrijf duidelijk wat er verandert en per wanneer de wijziging ingaat.

U doet allebei een aanvraag. Zorg ervoor dat u in uw aanvraag duidelijk beschrijft bij welke ouder uw kind op welke dagen is.

Blijft u wel in Leiden wonen? En gelden de voorwaarden voor leerlingenvervoer nog voor u? Dan doet u een nieuwe aanvraag. Verhuist u naar een andere woonplaats? Dan vraagt u in die nieuwe woonplaats leerlingenvervoer aan.

Dan doet u een nieuwe aanvraag. Doet u een nieuwe aanvraag omdat uw kind stage gaat lopen? Stuur dan bij uw aanvraag het stagecontract van uw kind mee.

Misschien hebben we voor uw aanvraag aanvullende informatie nodig. Dan laten we u dat per e-mail of telefonisch weten. U hoeft hierover dus zelf geen contact met ons op te nemen.

Dan doet u een nieuwe aanvraag. Misschien hebben we voor uw aanvraag aanvullende informatie nodig. Dan laten we u dat per e-mail of telefonisch weten. U hoeft hierover dus zelf geen contact met ons op te nemen.

Hebt u vragen over de aanvraag? Forseti is de uitvoeringsorganisatie. Stuur een e-mail naar Forseti: leiden.llv@forseti.nl of bel: 073 – 760 19 90 op maandag t/m vrijdag tussen 9.00 – 12.30 uur. Voor klachten of vragen over het vervoer kunt u bellen met de taxivervoerder: Personenvervoer Noot via 0318 – 623 500 of mailen naar zuidholland@noot.nl.

Wilt u een andere voorziening aanvragen om uw kind naar school of stage te laten gaan? Dan doet u een nieuwe aanvraag. Misschien hebben we voor uw aanvraag aanvullende informatie nodig. Dan laten we u dat per e-mail of telefonisch weten. U hoeft hierover dus zelf geen contact met ons op te nemen.