Begeleiding bij leven met een beperking

Hebt u een beperking of psychische problemen? En hebt u daardoor hulp nodig in het dagelijks leven? Dan kan het Sociaal wijkteam u helpen. Het Sociaal wijkteam werkt in opdracht van de gemeente Leiden en ondersteunt inwoners die hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld bij het opbouwen van een sociaal netwerk of bij het zoeken naar passend werk of onderwijs.

Het doel is dat u zelf uw eigen leven kunt blijven leiden. En dat u kunt meedoen aan de samenleving en zo lang mogelijk in uw eigen omgeving blijven wonen.

De gemeente Leiden kan op de volgende gebieden ondersteuning geven:

Aanvragen

Vul voor het aanvragen van ondersteuning een online startformulier in. Dit is de basis voor een gesprek. Tijdens dat gesprek bespreken we wat uw hulpvraag is en wat mogelijke oplossingen zijn voor uw hulpvraag.

Hebt u al hulp van de Wmo en wilt u gegevens wijzigen? Of wilt u rechtstreeks aanvragen? Dan kunt u dit formulier gebruiken:

Wilt of kunt u dit niet online regelen? Bel dan het Sociaal wijkteam: 14 071 (keuze 2). Of kom langs bij het Sociaal wijkteam.

Kosten

Ondersteuning via vrijwilligers of via maatschappelijk werk hoeft niet veel te kosten. Is er maatwerk nodig? Dan betaalt u vaak een eigen bijdrage.

Als u van de gemeente een rolstoel toegekend krijgt, hoeft u daarvoor niet te betalen.

Voor andere hulpmiddelen zoals een scootmobiel vragen we wel een eigen bijdrage. Met de eigen bijdrage betaalt u een deel van de kosten van de hulp of ondersteuning vanuit de Wmo. We noemen dit ook wel het ‘abonnementstarief‘. Dit is € 20,60 per maand per huishouden.

Het is ook mogelijk om voor begeleiding een persoonsgebonden budget (pgb) aan te vragen.

Hoelang duurt het?

Binnen 8 weken ontvangt u het besluit op uw aanvraag voor ondersteuning. Soms duurt het langer voor er een besluit is. In dat geval krijgt u hierover bericht en hoort u hoe veel extra tijd erbij komt.

Begeleiding is er voor verschillende levensgebieden:

• wonen
  • financiën
  • dagritme en structuur
  • gezondheid
  • vervoer
  • deelnemen aan activiteiten
  • verslavingsproblemen

Begeleiding vindt individueel of in een groep plaats. In een groep gaat het dan meestal om dagbesteding.

Individueel

U kunt begeleiding basis krijgen als u beperkingen heeft op 1 van de volgende gebieden:

• sociale redzaamheid
  • bewegen en verplaatsen
  • gedragsproblemen
  • psychisch functioneren
  • geheugen- en oriëntatiestoornissen

Groep

U kunt begeleiding in een groep krijgen als er sprake is van niet-aangeboren hersenletsel of bij psychiatrische problemen.

Bent u slechtziend of blind? Of slechthorend of doof? Dan kunt u individuele begeleiding krijgen of in een groep.