Cultuurvisie 2020: 'De kracht van cultuur'

‘De Kracht van Cultuur’ is de titel van de Cultuurvisie 2020, die de gemeenteraad van Leiden heeft vastgesteld op 23 januari 2020.

Samengevat luidt de Cultuurvisie:

• Cultuur biedt – aan iedereen die in Leiden woont, werkt of verblijft – de gelegenheid mee te doen in onze Stad van Ontdekkingen.
  • Cultuur biedt de gelegenheid tot ontwikkeling en ontmoeting, tot genieten en ontdekken.
  • Cultuur moet toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht leeftijd, afkomst, opleiding, herkomst, talent en/of vitaliteit.

Deze visie is uitgewerkt in drie ambities:

1. Op sterke benen: “Onze sterke culturele basisinfrastructuur heeft een kwalitatief hoogstaand, divers en inclusief aanbod. Toegankelijk en aantrekkelijk. Met groot bereik.”
  2. Met hart en ziel: “In Leiden draagt cultuur bij aan het bereiken van maatschappelijke doelen. Leiden is een sociale stad: iedereen doet en telt mee.”
  3. Met kop en schouders: “Leiden onderscheidt zich (inter-)nationaal met haar bijzondere weefsel van kennis en cultuur. Cultuur én kennis maken samen de stad. Lokaal en regionaal, nationaal en internationaal.”

De Cultuurvisie wordt gevolgd door een Uitvoeringsprogramma dat, evenals de visie, ‘samen met de stad’ zal worden opgesteld.