Verhuizing naar het buitenland doorgeven

Gaat u in een jaar 8 maanden of langer in het buitenland wonen? Geef uw verhuizing dan door aan de gemeente Leiden.

Wie kan een emigratie doorgeven?

• iedereen die 16 jaar of ouder is
  • ouders, voogden of verzorgers van kinderen jonger dan 16 jaar
  • ouders voor hun inwonende meerderjarige kind of kinderen. Dit kan alleen als de ouders en inwonende kinderen samen naar het buitenland verhuizen
  • samenwonende echtgenoten of geregistreerd partners voor elkaar. Dit kan alleen als echtgenoten of partners samen naar het buitenland verhuizen
  • meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s). Dit kan alleen als meerderjarige inwonende kinderen en ouder(s) samen naar het buitenland verhuizen
  • de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld

Wanneer moet u persoonlijk bij de gemeente langskomen?

• als niet alle gezinsleden op uw adres meeverhuizen naar het buitenland
  • wanneer u verhuist naar Aruba, Bonaire, Curacao, Sint Eustatius, Sint Maarten of Saba. U hebt dan een bewijs van uitschrijving nodig.

Alle gezinsleden verhuizen mee

Geef uw verhuizing digitaal door met DigiD:

Lukt dit niet? Gebruik dan het formulier dat staat onder het uitklapvenster: ‘Kunt u uw verhuizing niet doorgeven met DigiD?’.

Niet alle gezinsleden verhuizen mee

Verhuizen niet alle gezinsleden mee naar het buitenland? Dan moeten de gezinsleden die wel verhuizen, langskomen bij de gemeente. Maak hieronder online een afspraak en kom naar de balie.

Wat moet u meenemen naar de afspraak?

Lukt het u niet om de afspraak online te maken? Bel dan: 14 071.

Uw verhuizing naar het buitenland doorgeven is gratis.

Hoelang duurt het?

Behandeling van uw verhuizing: 5 werkdagen na de verhuisdatum.

Woont u nu alleen in Leiden of verhuist u met uw hele gezin naar het buitenland? En lukt het niet om uw verhuizing door te geven met DigiD? Of hebt u geen DigiD? Dan kunt u uw verhuizing doorgeven met een formulier.

Let op: dit kan alleen als alle gezinsleden meeverhuizen. Verhuizen niet alle gezinsleden mee naar het buitenland? Dan moeten de gezinsleden die wel verhuizen, langskomen bij de gemeente. Hiervoor moet u online een afspraak maken, of 14 071 bellen.

Verhuizing per post doorgeven:

U kunt de ingevulde formulieren ook inscannen en als bijlagen meesturen met het contactformulier.

Hebt u een bewijs van uw voorgenomen vertrek nodig? Maak dan een afspraak om uw verhuizing naar het buitenland door te geven. U kunt dan vragen om een bewijs van voorgenomen vertrek. Bel 14 071.

Wilt u weten wat u allemaal moet regelen als u naar het buitenland verhuist? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid.

Verhuist u naar een ander land, of gaat u terug naar uw land van herkomst? Bekijk de checklist (in het Engels) Leaving the Netherlands.