Rijbewijs aanvragen voor de eerste keer

Als u geslaagd bent voor uw rijexamen, kunt u bij de gemeente waar u woont het rijbewijs aanvragen. Maak een afspraak voor het aanvragen van een rijbewijs voor de eerste keer.

Wilt u uw rijbewijs verlengen? Of hebt u al een brommer-/scooter- of tractorrijbewijs? Kijk dan op de pagina rijbewijs online verlengen.

Voorwaarden

• U hebt uw rijbewijs gehaald, bent rijbevoegd en medisch geschikt.
  • U staat ingeschreven in de gemeente Leiden
  • U bent 16 jaar of ouder voor een brommerrijbewijs.
  • U bent 17 jaar voor een rijbewijs categorie B en u hebt een begeleiderspas.
  • Voor alle andere rijbewijzen moet u minimaal 18 jaar oud zijn.

Aanvragen

Maak een afspraak om naar de balie van het Stadskantoor te komen.

Meenemen

Ophalen

Nadat u bij de balie bent geweest, krijgt u een bevestigingsmail. In die mail staat een link om een ophaalafspraak te maken. Hebt u dit niet gedaan? Doe dit dan alsnog! LET OP: uw kunt uw rijbewijs niet eerder dan 5 werkdagen na de aanvraag aan de balie ophalen.

Neem het afhaalbewijs dat u hebt gekregen bij de aanvraag van het rijbewijs mee. Neem ook uw oude rijbewijs mee. Hebt u die niet? Neem dan een geldig  legitimatiebewijs mee.

Het rijbewijs kost € 51,10

Rijbewijs sneller nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het rijbewijs voor 15.00 uur aanvraagt, kunt u het de volgende werkdag vanaf 13.00 uur afhalen op het Stadskantoor. U betaalt dan wel € 39,65 extra.