Handtekening legaliseren

Bij de gemeente kunt u uw handtekening onder een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is.

Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd. Ook als u ergens uw toestemming voor geeft, kan legalisatie nodig zijn.

U zet in het bijzijn van de ambtenaar uw handtekening op het document of op een kopie van uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. De gemeente bevestigt met een stempel dat uw handtekening dezelfde is als die op uw paspoort of identiteitskaart staat.

De waarde van de stempel op uw document

Een legalisatie zegt niets over de juistheid of betrouwbaarheid van het document. De stempel van de gemeente bewijst alleen dat de handtekening van de persoon is die met naam staat genoemd in het document.

Aanvragen legalisatie handtekening

U regelt de legalisatie aan het loket van de gemeente. Maak hiervoor een afspraak.

Meenemen naar de afspraak

  • het document waarop u de handtekening wilt plaatsen
  • identiteitsbewijs

Kosten

Het legaliseren van documenten kost € 16,60 per document.

Hoelang duurt het?

De legalisatie is direct aan de balie geregeld.

Op de website van de Rijksoverheid leest u meer over het legaliseren van documenten.