Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen
Wilt u niet dat bedrijven uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) kunnen opvragen? Dan kunt u een verzoek indienen om uw gegevens geheim te houden.
Vraagt u geheimhouding aan? Dan worden uw gegevens niet doorgegeven aan:
- niet-commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen
- stichtingen
- de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen. Uw gegevens kunnen nog wel voorkomen in de administratie van de SILA. Wilt u dat deze gegevens worden verwijderd? Neem dan zelf contact op met SILA via de website van SILA. Of neem contact op met het kerkgenootschap waartoe u behoort of hebt behoord.
De gemeente geeft uw persoonsgegevens nooit aan:
- particulieren
- commerciële instellingen
Geheimhouding is een recht van de burger. De gemeente voldoet daarom altijd aan uw verzoek. Maar u kunt niet voor alle instanties geheimhouding aanvragen. De gemeente is bijvoorbeeld verplicht uw gegevens te geven aan:
- politie
- justitie
- belastingdienst
Aanvragen
U kunt uw verzoek voor geheimhouding online, schriftelijk of aan de balie doen. Voor uw online aanvraag hebt u DigiD nodig.
U kunt dit formulier ook gebruiken om de geheimhouding op te heffen, of om geheimhouding van uw kinderen onder de 16 jaar aan te vragen.
Brief sturen
U kunt uw verzoek voor geheimhouding ook per post doen. Stuur uw verzoek, een ondertekende brief met een kopie van uw paspoort of id-kaart naar de gemeente Leiden t.a.v. BRP/Burgerzaken.
Kosten
Gratis.
Hoelang duurt het?
Het verwerken van uw aanvraag duurt 5 werkdagen.
Overheidsinstellingen of instellingen met een publiekrechtelijke taak kunnen vragen om uw gegevens. De gemeente geeft uw gegevens altijd aan hen door als zij daar om vragen, ook als u geheimhouding hebt aangevraagd.
‘Verplichte derden’ zijn bedrijven die voor hun wettelijke taken gebruik moeten maken van persoonsgegevens. Bijvoorbeeld een faillissementscurator of een advocaat.