Achternaam kiezen voor uw kind

Ouders mogen kiezen welke achternaam hun 1e kind krijgt. Er kan gekozen worden voor de achternaam van de moeder, de andere partner of een gecombineerde achternaam van beide partners. Wilt u uw naamskeuze vastleggen? Dan moet u dit aanvragen bij de gemeente.

Welke achternaam krijgt uw kind?

U bent niet verplicht om een achternaam te kiezen. Als u dat niet doet, geldt het volgende:

• Zijn de ouders getrouwd? Dan krijgt het kind automatisch de naam van de vader of duo-moeder.
  • Zijn de ouders niet getrouwd? Dan krijgt het kind de achternaam van de geboortemoeder.

Krijgt het kind op die manier niet de naam die u wilt? Dan kunt u kiezen voor de achternaam van de andere ouder of een gecombineerde achternaam van beide ouders. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer over de voorwaarden die gelden voor een gecombineerde achternaam.

Als de ouders niet getrouwd zijn, krijgt het kind automatisch de achternaam van de geboortemoeder. Wilt u dat het kind de achternaam van de andere partner krijgt? Dan moet de andere partner eerst het kind erkennen.

• Vul eerst samen met uw partner het formulier ‘naamskeuze aanvragen’ in.
  • Volgende kinderen (geadopteerd of erkend) uit dezelfde relatie krijgen dezelfde achternaam als het 1e kind.
  • Het kind moet erkend zijn door de partner.

Naamskeuze aanvragen

TIP: Regel de naamskeuze voor de geboorte. Dan hoeft de moeder niet mee naar de geboorteaangifte die binnen drie dagen na de bevalling gedaan moet worden. Vraag de naamskeuze aan via het formulier ‘naamskeuze aanvragen’. U kunt dit formulier samen met uw partner invullen. U hebt daarvoor allebei uw DigiD nodig.

Meenemen naar de afspraak

• Allebei de ouders moeten aanwezig zijn bij de afspraak en zich kunnen identificeren.
  • Uw zaaknummer, dat staat in de afspraakbevestiging die u per mail hebt ontvangen.

Is uw oudste kind geboren op of na 1 januari 2016? En wilt u dat uw kind(eren) een combinatie van de achternamen van beide ouders als achternaam krijgt/krijgen? Dan kunt u gebruikmaken van een tijdelijke regeling die geldt van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.

Aanvragen

Vraag de naamskeuze aan via het formulier ‘naamskeuze aanvragen‘. U kunt dit formulier samen met uw partner invullen. U hebt daarvoor allebei uw Digid nodig.

Meenemen naar de afspraak

• Allebei de ouders moeten aanwezig zijn en zich kunnen identificeren.

Nieuw identiteitsbewijs voor uw kind aanvragen

Verandert u de achternaam van uw kind en heeft het kind een eigen identiteitsbewijs? Dan is het identiteitsbewijs ongeldig en kan er niet meer met dit document naar het buitenland gereisd worden. Houdt er rekening mee dat u dit pas 4 weken na de afspraak op het Stadskantoor kunt doen. De nieuwe naam moet eerst in de administratie verwerkt worden. U kunt zelf controleren of de gegevens zijn aangepast. Kijk op de pagina ‘informatie uit de Basisregistratie Personen‘ hoe u dit kunt doen. Als u in Leiden woont, vraag dan het identiteitsbewijs opnieuw aan. Woont u in een andere gemeente? Dan vraagt u in uw eigen gemeente het nieuwe identiteitsbewijs aan.

• De overgangsregeling voor het 1e kind: € 75.
    • Overige kinderen (uit dezelfde relatie), per kind € 50.
    • Nieuwe identiteitskaart voor onder de 12 jaar: € 40,90.
    • Nieuw paspoort voor minderjarigen: € 63,40.

Het aanvragen van een naamskeuze of gecombineerde achternaam is gratis voor uw 1e kind dat nu geboren wordt. Als u gebruikmaakt van de overgangsregeling voor kinderen geboren na 1 januari 2016 dan kost het:

• 1e kind: € 75.
    • Overig kinderen (uit dezelfde relatie): € 50.
    • Per kind een nieuw identiteitsbewijs, vanaf: € 40,90.

Kunt u dit niet aanvragen met DigiD? Bel dan naar 14 071 voor verdere instructies. U moet namelijk voorafgaand aan de afspraak zelf een aantal dingen regelen voor de naamskeuze. Beide ouders moeten bij de afspraak aanwezig zijn.