Chatten met de gemeente

De gemeente Leiden maakt gebruik van een chatbot en van ‘live chat’ met een medewerker van de gemeente.

Gem is een chatrobot die bestaande data gebruikt om antwoord te geven op vragen die gaan over de gemeente, of de gemeentelijke dienstverlening. Deze chat is 24 uur per dag en 7 dagen per week te gebruiken.

Zo werkt het

Onderaan de rechterkant van uw scherm ziet u een groene cirkel met een witte tekstballon en de tekst ‘stel uw vraag’. Klik daarop en typ uw vraag in. Bijvoorbeeld ‘ik wil mijn paspoort verlengen’. Gem geeft dan razendsnel antwoord en geeft eventueel nog wat aanvullende tips, of links naar pagina die ook interessant kunnen zijn.

Komt u er niet uit met Gem? Dan kan Gem – als er een medewerker beschikbaar is – u doorschakelen naar de live chat. Of u kunt telefonisch contact opnemen met een medewerker van het Klant Contactcentrum (KCC). De live chat en het KCC zijn alleen tijdens kantooruren beschikbaar.

Houd er wel rekening mee dat u bij de live chat niet binnen een paar seconden antwoord krijgt! De medeweker moet vaak eerst het antwoord opzoeken voordat de vraag beantwoord kan worden. 

Spelregels gebruik chat

  • U kunt geen afspraak maken via de chat. Een afspraak maakt u op de pagina van het product waarvoor u komt. Of maak telefonisch een afspraak via 14 071.
  • Melden van bijvoorbeeld troep op straat doet u via de pagina Melding, overlast, klacht, idee. Dan wordt u via email op de hoogte gehouden over de melding.
  • Gebruik geen persoonsgegevens of andere privacygevoelige informatie in de chat. Daar wordt ook nooit om gevraagd door Gem of tijdens de live chat. In de privacyverklaring leest u hier meer over.
  • Vragen die we niet kunnen of mogen behandelen via een live chat, zijn onder andere beleidsvragen en productaanvragen.