Vraag nu een ontheffing aan bij het loket voor zero-emissiezone

19 juli 2024

Vanaf 1 januari 2025 voeren meerdere gemeenten in Nederland, waaronder Leiden, een zero-emissiezone in voor bestel- en vrachtauto’s. Tot 2030 geldt een overgangsregeling. Daarnaast zijn er vrijstellingen en ontheffingen. Ondernemers en particulieren die in aanmerking komen voor een ontheffing kunnen deze vanaf nu online aanvragen via het Zero-emissieloket.

Ontheffingen

Het kan zijn dat een voertuig geen toegang heeft tot de zero-emissiezone, maar in aanmerking komt voor een ontheffing. Bestel- en vrachtauto’s mogen dan onder bepaalde voorwaarden toch de zone in. Er zijn bijvoorbeeld ontheffingen vanwege de lange levertijd van een uitstootvrij voertuig of vanwege bedrijfseconomische omstandigheden.

Ook particuliere eigenaren kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing. De zero-emissiezone is alleen bedoeld voor zakelijke bestel- of vrachtauto’s. Als particuliere eigenaar moet je dan wel bewijzen dat je het voertuig niet voor een bedrijf gebruikt.

Vanaf 1 juli 2024 kunnen ondernemers en particulieren terecht op: www.rdw.nl/ontheffing-zero-emissie.

Let op: Het Zero emissieloket wordt in stappen ingevoerd. Dat betekent dat sommige ontheffingen nu nog niet beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld een dagontheffing (beschikbaar vanaf 1 oktober), een ontheffing voor een bijzonder voertuig of een plug-in hybride vrachtwagen. Bij het Zero emissieloket kunt u per ontheffing de status van aanvraagmogelijkheden vinden.

Maatwerk

Met het landelijk loket gelden voor ondernemers overal in Nederland dezelfde spelregels rondom zero-emissie en kan in één aanvraag voor meerdere gemeenten de ontheffing worden geregeld.

Ondanks de verleende machtiging aan het landelijk ‘Zero emissieloket’ kan de gemeente nog altijd zelf maatwerk leveren voor zeer uitzonderlijke, individuele gevallen.

In de eerste periode van de handhaving van de zero emissiezone is sprake van een gewenningsperiode. In deze gewenningsperiode worden overtreders gewaarschuwd, zodat zij extra worden geïnformeerd over de ZE-zone. Naarmate de zone langer operationeel is, wordt de kans op een boete (via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)) groter.

Het Zero emissieloket streeft ernaar binnen 8 weken op een ontheffingsaanvraag te reageren. Afhankelijk van het type ontheffing kan dit soms sneller worden verwerkt, de dag ontheffing is bijvoorbeeld direct geldig. Ook kan een dag ontheffing met terugwerkende kracht tot 00.00u die dag worden aangevraagd. Voor vragen over de ontheffingen nemen ondernemers en particulieren contact op met info@zero-emissieloket.nl of bel 085 – 10 60 560.

Zero-emissiezone

Een zero-emissiezone is een gebied waarin alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s mogen rijden. Dit wordt gefaseerd ingevoerd. Voertuigen die na 2025 nieuw op kenteken worden gezet, moeten dan uitstootvrij zijn. Voor oudere voertuigen gelden verschillende landelijke overgangsregelingen en vrijstellingen.

Gemeenten voeren een zero-emissiezone in om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Dat zorgt voor een betere leefomgeving, een schonere lucht en een vermindering van de CO2 uitstoot. Er zijn al veel verschillende initiatieven om het verkeer in de binnenstad schoner en slimmer te organiseren. Bekijk op de website van Op weg naar zes welke gemeenten een zero-emissiezone invoeren.

Hulp bij overstap naar uitstootvrij

Het is belangrijk dat de stap naar uitstootvrij vervoer voor ondernemers haalbaar is. Daarom zijn er verschillende regelingen en subsidies beschikbaar waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Ook kunnen ondernemers gratis persoonlijk advies krijgen van een logistiek makelaar.

Kijk voor meer informatie op de pagina Stappenplan naar zero-emissie of ga naar www.opwegnaarzes.nl/bedrijven.