Wat speelt er in het Stationsgebied
Over vijftien jaar is het stationsgebied een echte stadswijk met gebouwen om in te wonen en werken, gezellige straatjes en veel groen. Een bioscoop, horeca, winkels en mooie pleinen. Het is een bruisende plek voor reizigers, om te wonen en te werken en om samen te komen.
Om dit te bereiken, werkt de gemeente Leiden samen met inwoners, ondernemers, ontwikkelaars, bouwers, provincie, regio, landelijke overheid, NS, ProRail en stadspartners. We zijn al goed op weg. Dit jaar is het gebouw Octagon, op de plek van het vroegere bankgebouw van ABN AMRO, opgeleverd. Vorig jaar is het oude gebouw waar de Jumbo zat, gesloopt en is de nieuwbouw van project De Geus gestart. Maar wat gebeurt er de komende jaren nog meer?
Knooppunt Leiden Centraal
Het station Leiden Centraal en de omgeving van het station moeten flink op de schop. Door de groei van het aantal inwoners en banen in de stad en de regio, groeit het aantal reizigers. Daar is Knooppunt Leiden Centraal niet klaar voor. Inwoners en reizigers geven aan dat het een stuk beter kan. Daarom onderzoeken we de komende jaren wat er nodig is om het knooppunt te verbeteren.
Het station moet groter worden, er zijn veel meer fietsparkeerplekken nodig en meer ruimte voor de voetganger en de fietser. Om dat te bereiken, is het verplaatsen van het busstation belangrijk en onderzoeken we nieuwe plekken daarvoor.
Zes ontwerpen
Vanaf het begin van dit jaar kon er op verschillende manieren worden meegedacht over de toekomst van Knooppunt Leiden Centraal. Met webinars, bijeenkomsten en via doemee.leiden.nl. Met alle ideeën hebben de ontwerpers uiteindelijk zes ontwerpen gemaakt. In december wordt er besloten welke ontwerpen in 2025 verder worden uitgewerkt.
Meedenken in 2025
In 2025 gaan we opnieuw met de stad in gesprek om vervolgens een keuze te maken voor het voorkeursontwerp. Een ontwerp dat uiteindelijk gebouwd kan gaan worden. Houd doemee.leiden.nl/knooppuntleidencentraal in de gaten voor meer informatie.
Groene Loper Stadsentree van start
Op de route van station Leiden Centraal naar de binnenstad – de stadsentree – rijden straks bijna geen auto’s en helemaal geen bussen meer. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, geven we de ruimte aan de fietser en de voetganger en krijgt het gebied een nieuwe inrichting. In het project Groene Loper Stadsentree gaat de gemeente vanaf januari 2025 samen met bewoners, ondernemers en gebruikers aan de slag om tot de beste nieuwe inrichting te komen.
De stadsentree is de drukste route in de binnenstad, voor zowel voetgangers, fietsers als bussen. Het verkeer overheerst en de openbare ruimte maakt een rommelige indruk. Dat willen we veranderen. Door het gebied autoluw te maken en de bussen niet meer over de Stationsweg, Steenstraat, Prinsessekade en Turfmarkt te laten rijden, komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Om de verkeersveiligheid verder te verbeteren, willen we de fietsroutes door het gebied logischer en comfortabeler maken.
De stadsentree moet ook een fijnere plek worden om te verblijven, met waar mogelijk meer groen en schone lucht. Zo werken we aan een aantrekkelijke en toegankelijke stadsentree, die past bij de groene en vitale binnenstad.
Samen met de stad
Een plan maken voor de aantrekkelijke stadsentree doen we niet alleen. Samen met bewoners, ondernemers en gebruikers gaan we aan de slag om de beperkte ruimte die er is zo goed mogelijk te benutten. In januari 2025 begint de eerste participatieronde. U leest daar tegen die tijd meer over, onder andere in de Stadskrant.
Meer weten over dit project?
Kijk dan op leiden.nl/stadsentree of neem contact op met het projectteam via stadsentree@leiden.nl.
Wat speelt er op het Morspoortterrein?
Het Morspoortterrein ligt tussen de Morssingel, de Morsweg, de Plesmanlaan en het spoor richting Utrecht. De ontwikkelingen daar worden nu echt zichtbaar. In oktober is aannemer Dusseldorp gestart met de sloop van Stationsplein 107: het oude belastingkantoor. Door de sloop van dit gebouw ontstaat ruimte voor de nieuwbouw en herontwikkeling van het Morspoortterrein.
Aannemer Dusseldorp voert de sloop circulair uit, waarbij herbruikbare materialen zoals bakstenen, betonvloeren en natuursteen zorgvuldig worden verwijderd. Veel materialen gaan we op andere plekken opnieuw gebruiken. Een groot deel van de materialen zelfs in de direct omgeving in het eerste woonblok, De Tarentaal, van woningcorporatie Portaal. Aannemer Dusseldorp werkt met een oogstmeester om het hergebruik van materialen in goede banen te leiden.
Glas-in-beton kunstwerk
De ramen van het glas-in-beton kunstwerk van Jan Meine Jansen worden stuk voor stuk verwijderd en opgeslagen. Hierin werkt de gemeente samen met de Historische Vereniging Oud Leiden. Zo kan het kunstwerk weer opnieuw worden opgebouwd waarbij het idee is dat het kunstwerk in een van de andere woontorens terugkeert.
Kruising Plesmanlaan-Schipholweg-Morssingel
In 2025 gaat de kruising Plesmanlaan-Schipholweg-Morssingel op de schop. De kabels en leidingen die hier onder de grond liggen worden verlegd met het oog op de ontwikkelingen van de Leidse Ring Noord en het Morspoortterrein.
De Tarentaal
Eind 2025, na de sloop van Stationsplein 107 en werkzaamheden aan de kruising, start de bouw van De Tarentaal. Hier komen vooral sociale huurwoningen, het sociaal pension en er is ruimte voor een buurtkamer.
Parkeergarage Morspoort
In 2028 wordt de tijdelijke parkeergarage Morspoort verwijderd om ruimte te maken voor de verdere ontwikkelingen. In het gebied komen nog drie gebouwen voor duurdere koopwoningen en huurwoningen. Onder deze nieuwe gebouwen komt ook een nieuwe parkeergarage, voor bezoekers van de stad, parkeerders in de huidige parkeergarage Morspoort en parkeerders van opgeheven parkeerplaatsen in de omgeving.
Update bouw De Geus
Recht tegenover het station, aan de centrumzijde, wordt hard gebouwd aan De Geus.
Eind 2023 is gestart met de bouw van de kelder. Onder andere door problemen met het grondwater is de bouw vertraagd. Deze problemen zijn nu opgelost. Er wordt bekeken hoe groot de vertraging zal zijn. Daar is begin volgend jaar meer duidelijkheid over. Aannemer AKOR werkt nu aan de vloeren van de kelder. In de zomer van 2025 haalt AKOR de damwanden weg en is de ruwbouw van de kelder klaar. Daarna start de opbouw van de toren.
In de Geus komen 96 appartementen, een grote bioscoop met acht zalen, horeca en een fietsenkelder met ongeveer 3000 plekken. De Jumbo-supermarkt en Het Kap Perron keren ook terug in De Geus.
Stationspleinflat
Tegenover het busstation, tussen het Stationsplein, de Stationsweg en de Morssingel, bevindt zich het Morssingelblok. De Geus is het eerste deelproject wat hier wordt uitgevoerd. Voor de Stationspleinflat en het parkeerterrein erachter wordt een haalbaarheidsstudie gedaan. Er wordt onderzocht of nieuwbouw hier financieel mogelijk is. Ook loopt er een rechtszaak tegen de gemeente over de verkoop van de grond. Wanneer deze is afgerond, kan de planning voor deze kavels definitief worden gemaakt.
Meer informatie
Heeft u na het lezen nog vragen over de ontwikkelingen in het Leidse stationsgebied? Kijk dan op www.leiden.nl/stationsgebied. Of neem contact op via stationsgebied@leiden.nl of bel 14 071. Op Stationsplein 11 boven Het Kap Perron is het informatiecentrum. U kunt een afspraak maken om uw vragen in het informatiecentrum te bespreken.