Stadskrant 15 juni: burgerberaad energietransitie

14 juni 2023, 14:10

Uit de Stadskrant van 15 juni:

Burgerberaad energietransititie

Ook in Leiden moeten we overstappen naar andere energiebronnen. Dat heeft invloed op u en andere inwoners. Via een burgerberaad willen we ervaringen, zorgen en ideeën van Leidenaren horen. Lees hier hoe het burgerberaad helpt om samen met elkaar die duurzame overstap te maken. En hoe u als deelnemer kunt worden geselecteerd.

You can also read this text in English. Go to leiden.nl/burgerberaad.

Iedereen krijgt te maken met de overstap naar duurzame energie

Vanaf 2050 moet de energievoorziening in Nederland bijna helemaal duurzaam zijn. Koken of je huis verwarmen met aardgas is dan niet meer mogelijk, maar alleen nog met duurzame energiebronnen zoals zonne- en windenergie. Deze stap is nodig vanwege de verandering van het klimaat.

Iedereen krijgt hiermee te maken.

Ervaringen, zorgen en ideeën

De overstap naar andere energiebronnen heeft invloed op ieders financiën en dagelijks leven. Daarom vinden we het belangrijk dat we de ervaringen, zorgen en ideeën van veel verschillende Leidenaren horen. Zodat we straks die overstap zo goed mogelijk samen kunnen maken. Uw mening is dus belangrijk.

Burgerberaad: inwoners aan het woord

De gemeente Leiden organiseert een burgerberaad energietransitie omdat de gemeente het belangrijk vindt om uw mening te horen. Ieders ervaring en ideeën zijn van belang, alle ideeën samen vormen een beeld.

De energietransitie gaat ons allemaal aan.

Advies aan de gemeente

In het burgerberaad gaan 150 inwoners uit Leiden met elkaar in gesprek tijdens een aantal bijeenkomsten over de energietransitie. U kunt een van deze inwoners zijn. Het burgerberaad geeft advies aan de gemeente over de vraag: hoe maken we de komende jaren zo goed mogelijk de overstap naar minder en schonere energie?

Wat is een burgerberaad?

Het burgerberaad is een democratisch vernieuwende manier om inwoners te betrekken bij een onderwerp. Het is een overleg van bewoners die samen voorstellen doen voor een vraag van de gemeente. Bewoners moeten hiervoor ingeloot worden. Het burgerberaad geeft een advies aan de gemeente. De gemeenteraad besluit uiteindelijk over de voorstellen van het burgerberaad.

Wat is de energietransitie?

De energietransitie is?de overgang van het gebruik van fossiele energie (zoals steenkool, aardolie en aardgas) naar duurzame energie (zoals zonne-, water- en windenergie). De energietransitie roept allerlei vragen op waar we met elkaar over willen spreken. Bijvoorbeeld: hoe blijft energie voor iedereen betaalbaar? Hoe zorg je voor een goed geïsoleerd huis? Welke keuzes zijn er te maken?

Deelname en uitnodiging (of aanmelding)

Voor de bijeenkomsten krijgt u alle benodigde informatie. Onder leiding van een deskundige en onafhankelijke gespreksleider van Leidse Gesprekken (democratisch burgerparticipatie initiatief) werkt u in kleine groepen toe naar een gezamenlijk voorstel.

Het maakt niet uit of u veel of weinig van het onderwerp weet.

Wat houdt deelname in?*

• Op zaterdag 16 september 2023 is de startbijeenkomst van 10.00-16.00 uur;
  • Vervolgens zijn de bijeenkomsten op 30 september, 28 oktober, 25 november, 9 december 2023;
  • Het burgerberaad wordt gehouden in het stadhuis, voor een lunch wordt gezorgd;
  • Voor de deelname aan het burgerberaad ontvangen deelnemers een vergoeding van 250 euro in de vorm van een voucher, geld of donatie aan een goed doel. Indien mensen met een uitkering kiezen voor geld dan helpen we ze om ervoor te zorgen ze niet gekort worden op hun uitkering.

* Bekijk de voorwaarden voor deelname op het aanmeldformulier.

Uitnodiging én aanmelden voor burgerberaad

Via een steekproef ontvangt een aantal inwoners een brief met de vraag of ze willen deelnemen. Daarnaast kunnen inwoners zich ook aanmelden, ook als ze geen brief hebben gekregen. Dus meld u zich vooral aan!

Meedoen kan vanaf 16 jaar. Uit alle aanmeldingen loten we vervolgens 150 mensen die samen de Leidse inwoners vertegenwoordigen. Criteria die zorgen voor een goede afspiegeling van de Leidse bevolking zijn bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, opleiding, etc. De 150 ingelote deelnemers zijn begin juli bekend.

Meld u zich aan vóór 30 juni 2023 via leiden.nl/burgerberaad

Meer informatie over het burgerberaad vindt u via www.leiden.nl/burgerberaad. Daar vindt u ook  antwoorden op de ‘meest gestelde vragen’.

Contact

Hebt u verder nog vragen of hulp nodig bij uw aanmelding? Bel de gemeente Leiden via 14 071 – keuze 4; maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur. Of stuur een e-mail naar burgerberaad@leiden.nl.