Gouden Speld voor directeur publieke gezondheid Sjaak de Gouw

29 mei 2024, 16:00

Op woensdag 29 mei 2024 heeft Sjaak de Gouw uit handen van burgemeester Peter van der Velden de Gouden Speld van Verdiensten van de stad Leiden gekregen. Sjaak de Gouw kreeg de onderscheiding vanwege zijn enorme inzet als directeur publieke gezondheid. Tijdens grootschalige incidenten is de directeur publieke gezondheid verantwoordelijk voor de organisatie van de geneeskundige hulpverlening in Hollands Midden. Tijdens de coronaperiode speelde hij een zeer belangrijke rol in Leiden.

Sjaak de Gouw, geboren te Waalwijk, is van jongs af aan verbonden met de publieke gezondheid in ons land. Zijn missie was om positieve gezondheid voor elke inwoner van Nederland mogelijk te maken. Voordat hij aan de slag ging bij de GGD, startte hij zijn werkzame carrière als beleidsmedewerker bij de Universiteit van Amsterdam. Daarna volgde een baan binnen de Provincie Zuid-Holland die hem uiteindelijke bracht bij de GGD Hollands-Midden. Hij stond aan het roer van een meermaals veranderende organisatie, door bezuinigen maar ook door de verschuiving van taken.

Hij wist zich de bestuurswereld eigen te maken en kreeg daardoor veel voor elkaar. Sjaak de Gouw is naast zijn werk als directeur van Hecht ook actief in diverse commissies, zoals het programma medicatieoverdracht, antibioticaresistentie en het centrum voor gezondheidsonderzoek bij rampen. Daarnaast is hij al sinds 2004 actief binnen ZonMw en heeft daar diverse functies bekleed.

Binnen de brancheorganisatie van GGD’en (GGD GHOR Nederland) heeft hij, naast diverse voorzitterschappen, de portefeuille infectieziektebestrijding. Deze kende tijdens de Covid-19 pandemie de top van zijn bekendheid.

In menig televisieprogramma schoof hij aan om te vertellen hoe GGD’en de coronabestrijding aanpakten. Sjaak de Gouw werd een bekende Nederlander en dus ook een bekende Leidenaar. Hij werkte 24 uur per dag, 7 dagen in de week en dat zo’n 2 jaar lang. Zijn werkdagen bestonden uit grote landelijke overleggen met premier Rutte, minister Bruins en later De Jonge en directeur infectieziektebestrijding RIVM Jaap van Dissel, tot aan regionale overleggen zoals het ROAZ (regionaal overleg acute zorg) en overleggen binnen de Veiligheidsregio onder voorzitterschap van Henri Lenferink, tot aan het bezoeken van teststraten en priklocaties van ‘zijn’ GGD Hollands Midden.

Zijn inspanningen hebben geleid tot een gezondere samenleving en hebben veel mensen nieuwe inzichten en kennis gegeven. Dat geldt zeker voor Leiden. Leiden wil een gezonde stad zijn die uitnodigt tot bewegen, spelen en sporten. In Leiden zijn we gezondheid als een fundamenteel onderdeel van alle beleidsterreinen gaan zien: van het fysieke tot het sociale domein. Door in te zetten op een stad die uitnodigt tot spelen, bewegen en sporten en gebruik te maken van de aanwezige kennis over gezondheid in onze stad, maken we gezondheid makkelijk en toegankelijk voor alle inwoners, zowel jong als oud.

Voor zijn inspanningen op het terrein van de gezondheidszorg zijn we Sjaak de Gouw als stad heel erkentelijk. Hij liet niet na om Leiden te promoten waar nodig en hij was een ware ambassadeur van onze stad. Vanwege zijn inzet en verdiensten heeft het college van burgemeester en wethouders van Leiden besloten om de Gouden Speld van de stad Leiden toe te kennen aan Sjaak de Gouw.