Burgerberaad Energietransitie van start gegaan

25 september 2023, 08:59

Het Burgerberaad Energietransitie is begonnen. Op zaterdag 16 september hebben de deelnemers tijdens deze eerste bijeenkomst met elkaar kennisgemaakt en meer te horen gekregen over het burgerberaad en de energietransitie. De komende maanden gaan zij namelijk aan de slag met de vraag “Hoe kunnen we als gemeente en bewoners sneller stappen zetten richting minder en schonere energie?”

Wethouder Energie Yvonne van Delft hield een welkomstwoord: “In Leiden gaan we voor het eerst een burgerberaad organiseren. We gaan Leidenaren om hun meningen en ideeën vragen over de energietransitie. Hoe kunnen we samen zorgen dat we minder energie verbruiken en meer duurzame energie opwekken? Elke Leidenaar kent z’n eigen huis en omgeving het beste. Wat werkt voor jou? Dat willen we graag weten. Met het burgerberaad maken we gebruik van de ‘wijsheid van de menigte’. Wanneer veel mensen ideeën uitwisselen komen er vaak slimme en goede adviezen tot stand. Ook op andere plekken in Nederland zijn er burgerberaden geweest en daar kwamen praktische en verrassende ideeën uit. Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar de resultaten van het Leidse burgerberaad!”

De volgende bijeenkomst is op 30 september. Die dag staat in het teken van kennissessies. De deelnemers gaan o.a. op excursie langs allerlei initiatieven in de stad, waar zij meer te weten komen over wat er in Leiden allemaal gebeurt rondom het thema energietransitie.

Burgerberaad volgen

Via Leiden.nl/burgerberaad is de komende maanden het proces te volgen. Wat er inhoudelijk besproken is wordt pas bekend na de laatste bijeenkomst in december, wanneer het Burgerberaad haar adviezen presenteert. Die worden voorgelegd aan het college en gaan daarna naar de gemeenteraad.  Na iedere bijeenkomst wordt een online magazine gemaakt, waarin deelnemers over hun ervaringen vertellen en er verslag wordt gedaan van het proces.

Bekijk hier de eerste versie: burgerberaadleiden-energietransitie (on-the-spot.nl)