Uitbreiding fietsparkeerplekken Lammenschans van start

8 maart 2023

De werkzaamheden bij station Lammenschans zijn van start gegaan. ProRail en de gemeente Leiden werken samen aan de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen en de herinrichting van het plein voor het station.

Het fietsgebruik in Leiden is hoger dan gemiddeld in Nederland én neemt toe. Bij station Leiden Lammenschans is het succes van het fietsgebruik zeer zichtbaar. Vaak zijn alle plekken bezet, voornamelijk op werkdagen. Fietsen staan hierdoor soms op plaatsen die daar niet voor zijn bedoeld en blokkeren de toegang tot het station. Ook zorgen lukraak geparkeerde fietsen voor een rommelige aanblik van de stationsomgeving.

Voldoende parkeercapaciteit voor de toekomst

Daar komt verandering in. Gemeente Leiden en ProRail breiden het aantal fietsparkeerplaatsen uit naar bijna 1500 plaatsen. Samen met de stallingsruimte in de overdekte stalling geeft dit voldoende capaciteit voor de toekomst en sluit de capaciteit aan bij de voorziene reizigersgroei in het jaar 2030. De werkzaamheden zijn nu van start gegaan en duren nog tot komend najaar. Dit project komt tot stand met financiering van de Provincie Zuid-Holland.

Meer weten over dit project en de werkzaamheden? Kijk dan op www.prorail.nl/leiden-lammenschans.