Moeite met rondkomen?

U staat er niet alleen voor. Er zijn verschillende mogelijkheden om ondersteuning of hulp te krijgen. Daarmee krijgt u weer meer grip op uw financiële situatie.

Het leven is een stuk duurder geworden. Dat merken we allemaal aan onze boodschappen en energierekening. Hebt u door de gestegen kosten moeite om rond te komen? Of mist u het overzicht over uw geldzaken? Dan is het is belangrijk om te weten dat u er niet alleen voor staat.

Financiële regelingen

Hebt u een laag inkomen of een laag middeninkomen? Dan zijn er verschillende financiële regelingen die u kunt aanvragen via de gemeente. Zo kunt u een voordelige collectieve zorgverzekering aanvragen. Ook zijn er vergoedingen voor bijvoorbeeld kinderopvang, sport- en cultuurcontributie (voor uzelf en/of uw kinderen) of schoolspullen. Verder kunt u kwijtschelding aanvragen van gemeentelijke belastingen en heffingen.

Laat geen geld liggen en kijk onder Hulp bij laag inkomen naar de mogelijkheden.

Geldzaken op orde

Hebt u financiële problemen? Dan krijgt u bij de Stadsbank de juiste hulp. Daarmee komt u sneller uit de zorgen en dat geeft weer meer rust. U kunt bij de Stadsbank terecht als u schulden hebt, maar ook als u zich zorgen maakt over geld. Of als u vragen hebt over uw financiële situatie.

Blijf niet rondlopen met geldzorgen en kijk op Hulp bij schulden naar de mogelijkheden.

Tips

• Wilt u weten voor welke gemeentelijke regelingen u in aanmerking komt? Op berekenuwrechtplus.nl kunt u zelf makkelijk een proefberekening maken of u recht hebt op een gemeentelijke vergoeding.
  • Wilt u weten voor welke landelijke en gemeentelijke regelingen u in aanmerking komt? Op berekenuwrecht.nibud.nl kunt u een berekening maken of u recht hebt op een landelijke en gemeentelijke tegemoetkoming.
  • Bent u het overzicht kwijt over uw administratie? Dan kunnen de vrijwilligers van Humanitas Thuisadministratie u helpen om uw administratie op orde te brengen én te houden. Meer informatie: humanitas.nl/afdeling/rijnland/.
  • Op geldfit.nl vindt u ook handige financiële tips en adviezen.
  • Wilt u geld besparen? Wilt u beter rondkomen met uw geld? Of wilt u de juiste keuzes maken bij wat u uitgeeft? In elke situatie is het fijn om overzicht te hebben op uw financiële situatie. Geldplannen kunnen daarbij helpen.

Hulp bij aanvragen

Wilt u een regeling aanvragen, maar lukt het niet? Misschien kan een familielid, kennis of vriend u helpen. Ook kunt u op verschillende plekken in de stad terecht voor hulp.

De organisaties hieronder helpen bij het invullen van formulieren. En bij het aanvragen van regelingen als u dat zelf moeilijk vindt. Tijdens de inloopspreekuren kunt u zonder afspraak terecht. Neem uw DigiD mee. Deze hebt u nodig bij de aanvraag. Hebt u nog geen DigiD? Dan krijgt u hier ook hulp om een DigiD aan te vragen.

In alle Huizen van de Buurt

Maandag 09.00 – 11.00 uur
Dinsdag 09.00 – 11.00 uur
Donderdag 13.00 – 15.00 uur

U vindt een locatie bij u in de buurt op:

www.incluzioleiden.nl/huizen-van-de-buurt

Bibliotheek Nieuwstraat   (Nieuwstraat 4)

Maandag 13.30 – 16.30 uur
Dinsdag 10.30 – 13.00 uur
Donderdag 19.00 – 21.00 uur
Zaterdag 11.30 – 14.00 uur

Bibliotheek Stevenshof (Trix Terwindtstraat 6)

Woensdag 10.30 – 12.30 uur

Bibliotheek Het Gebouw  (Arubapad 4)

Donderdag 14.00 – 16.00 uur

Huis van de Buurt, Het Gebouw (Arubapad 2)

Maandag 12.30 – 15.30 uur

Op donderdag van 11.00 – 14.00 uur werkt het steunloket op afspraak. Voor het maken van een afspraak mailt u naar info@leidssteunloket.nl of belt u +316 858 874 63.