Vanaf 1 januari 2025 mogen voertuigen voor goederenvervoer de binnenstad van Leiden alleen nog in als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Dit gebied noemen we de zero-emissiezone. Hiermee vervalt de milieuzone voor vrachtverkeer. Ondernemers en particulieren die de zone inrijden met een bestelauto of vrachtauto die geen toegang heeft, kunnen een boete krijgen. Tot 2030 geldt een overgangsregeling en zijn er vrijstellingen en ontheffingen. Op deze pagina en de pagina’s die daarbij horen, vindt u informatie over hoe u uw bedrijf goed kunt voorbereiden op Zero Emissie Stadslogistiek (ZES).
Wat is de zero-emissiezone?
De zero-emissiezone is een gebied waar zakelijke bestel- en vrachtauto’s alleen mogen inrijden als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Dit betekent dus dat bestel- en vrachtauto’s op diesel, benzine, LPG of biodiesel niet de zero-emissiezone in mogen. U mag er wel in als u met een batterij-elektrisch of waterstof-elektrisch voertuig rijdt. Het doel van deze zone is de leefbaarheid en luchtkwaliteit in de binnenstad verbeteren, zodat het er prettig wonen en winkelen is.
Waar is de zero-emissiezone in Leiden?
De zero-emissiezone bestaat uit de historische binnenstad binnen de singels en het Stationspleingebied. Let op: de zero-emissiezone geldt niet voor de Stationspleintunnel onder het Stationsplein, die onderdeel is van de ringweg.
Wat betekent dit voor u als ondernemer?
Om de overstap voor ondernemers haalbaar te maken, geldt voor een paar voertuigcategorieën een overgangsregeling. Ook zijn er vrijstellingen en ontheffingen afgesproken. Er zijn verschillende manieren om uw bedrijf zo goed mogelijk voor te bereiden op de zero-emissiezone:
- Bekijk het stappenplan voor alle mogelijkheden. Hier vindt u bijvoorbeeld de kentekencheck en meer informatie over elektrisch vervoer en laden.
- Maak gebruik van de hulp en advies die u kunt krijgen bij de overstap naar schoon vervoer. Plan bijvoorbeeld een gratis gesprek met een logistiek adviseur of probeer levering via een hub.
Veelgestelde vragen
De zero-emissiezone is alleen voor zakelijke bestel- of vrachtauto’s. Bent u in het bezit van een bestel- of vrachtauto of bijvoorbeeld camper? En gebruikt u deze alleen privé? Dan kunt u een ‘Ontheffing voor particulier’ aanvragen als u de zone wilt inrijden. Zorg ervoor dat u kunt laten zien dat u het voertuig niet bedrijfsmatig gebruikt.
Nederland probeert in 2030 de CO2-uitstoot met 49% terug te dringen om de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen. Leiden omarmt dit doel. In Leiden komt een derde van de uitstoot van roet van vrachtvervoer. Een manier om hier iets aan te doen, is inzetten op Zero Emissie Stadsdistributie (ZES): bevoorraden zonder uitstoot door vracht- en bestelverkeer. Hiermee zorgen we voor schonere lucht, minder vervoersbewegingen en blijft de binnenstad goed bereikbaar. Leiden wil stap voor stap meer ruimte maken voor een leefbare, groene en economisch gezonde binnenstad.
Voor de gemeente gelden precies dezelfde regels, verplichtingen en ontheffingen. De gemeente heeft een voorbeeldfunctie om de stad leefbaar en schoon te houden. We zetten daarom ook stappen om de eigen bedrijfsvoering duurzamer te maken.
- Het gemeentelijk wagenpark voldoet aan de regels die op 1 januari 2025 gelden.
- Waar mogelijk vervangen we gemeentelijke voertuigen door elektrische voertuigen. Dit doen we volgens de landelijke regelgeving.
- Alle veegwagens en bladblazers van de gemeente Leiden zijn al elektrisch.
- We letten op het rijden van minder ritten.
- DZB Leiden, het werk- en ontwikkelbedrijf van gemeente Leiden, is ook bezig hun wagenpark te verduurzamen. Lees op gagoed.nl hoe zij dat aanpakken.
- Zero-emissie stadsdistributie is onderdeel van de inkoopvoorwaarden en aanbestedingen.
- Het contract voor de gemeentelijke afvalinzameling gaat uit van zero-emissie en circulair.
- De gemeente stimuleert in overleg met haar partners dat bouwlogistiek zoveel mogelijk zero-emissie is.
Leiden heeft in 2019 de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek ondertekend. Samen met meer dan 40 andere gemeentes zijn we ‘op weg naar zes’.
Eind 2020 hebben de gemeente Leiden en zeven brancheorganisaties het Convenant Stedelijke Distributie 071 ondertekend. In het convenant zijn zowel grote als kleine bedrijven en zzp’ers vertegenwoordigd. De volgende organisaties hebben samen met de gemeente Leiden het Convenant Stedelijke Distributie071 ondertekend. Zij geven daarmee aan dat zij de invoering van de zero-emissiezone ondersteunen:
- Centrummanagement Leiden
- Evofenedex
- TLN
- Ondernemend Leiden
- Techniek Nederland
- VNO-NCW Rijnland
- Horeca Nederland afdeling Leiden
Sinds 1 augustus 2025 controleren we de zero-emissiezone in Leiden met kentekenregistratiecamera’s. Rijdt u de zone in met een voertuig dat niet aan de eisen voldoet en hebt u geen ontheffing, dan krijgt u automatisch een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). U betaalt € 120 voor een bestelauto en € 310 voor een vrachtauto, plus € 9,- administratiekosten.
Ja, de gevolgen van het invoeren van een zero-emissiezone zijn berekend door het bureau Arcadis. De invloed op de luchtkwaliteit is groot. In 2030 verwacht Arcadis dat er gemiddeld 36.000 ‘schone’ kilometers gereden worden. Dit is een besparing van gemiddeld 2.500 ton CO2-uitstoot per jaar (zonder weekenddagen). Een gemiddelde boom neemt 25 kilo CO2 per jaar op. De besparing is daarmee gelijk aan de CO2-opname van ongeveer 100.000 bomen per jaar. Dat is meer dan we op dit moment aan bomen in de openbare ruimte hebben staan. In Leiden zijn er 72.151 in eigendom van de gemeente. Naast een vermindering van stikstof en fijnstof is er ook minder geluidsoverlast. En door de slimme en gebundelde stadsdistributie komt er meer ruimte in de stad voor de fietser, voetganger en het groen.
Meer informatie
- Doe het zero
- Op weg naar ZES
- Zero emissieloket
- Gagoed
- Landelijke Uitvoeringsagenda Stadslogistiek (pfd, 408 kb)
Contact
Voor vragen kunt u contact opnemen met de gemeente via het contactformulier of bel 14 071.